دکتر طبیعت

منو

 

دشمنان کلسترول !!!

گریپ فروت قرمز
خوردن یک گریپ فروت قرمز در روز به مدت یک ماه، میزان کلسترول مضر را در حدود ۲۰٪ کاهش می‌دهد، یکی از مطالعات در این زمینه نشان داد که به احتمال زیاد این امر ناشی از لیمینوئید و لیکوپن موجود در پالپ آن می‌باشد. همچنین گریپ فروت حاوی پکتین است که در کاهش میزان کلسترول مضر شرکت دارد. اما به یاد داشته باشید که گریپ فروت تاثیر داروهای قلبی از قبیل استاتین‌ها و مسدودکننده‌های کانال کلسیم را افزایش می‌دهد. در صورت مصرف این داروها، پیش ازخوردن میوه گریپ فروت یا آب میوه آن با پزشک خود مشورت کنید.
شراب قرمز یا انگورها:
اثبات شده که ماده‌ای شیمیایی با پایه گیاهی به نام رسوراترول که در انگور قرمز به وفور یافت می‌شود و موجب شکل‌گیری شراب قرمز می‌گردد، موجب کاهش میزان کلسترول مضر نیز می‌گردد. همچنین این ماده مانع از انسداد شریان‌ها شده که این را مدیون خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی آن هستیم. بعلاوه، در صورتی که یک لیوان شراب قرمز را به همراه وعده غذایی خود میل کنید، کمک چشمگیری به رفع انقباضات رگ‌های خونی که بر اثر مصرف وعده‌های چرب و منجر به تصلب شرائین و حملات قلبی می‌شود، خواهید کرد.
اگر الکلی نیستید، لزومی ندارد الکلی شوید. شما می‌توانید این ماده را برای بدنتان از انگور قرمز، سیاه و بنفش و از انواع بری‌ها مثل بلوبری، کرن‌بری و حتی کره بادام زمینی تامین کنید. اما اگر الکل مصرف می‌کنید، مصرف شراب قرمز را به یک یا دو لیوان با گنجایش ۱۵۰ گرم در روز محدود کنید.

استرول گیاهی و استانول:
استرول گیاهی و استانول در مجموع با عنوان فیتوسترول‌ها شناخته می‌شوند که به طور طبیعی و در میزان بسیار محدودی، در چربی برخی سبزیجات (ذرت، سویا)، آجیل‌ها، بنشن‌ها، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات و حتی شکلات تلخ یافت می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ۲ گرم استرول و استانول در روز میزان کلسترول مضر را به طور میانگین تا ۶٪ و در صورت ادامه این روند به مدت ۴ هفته به طور میانگین تا ۱۴٪ از میزان کلسترول مضر خواهد کاست. این امر موجب جذب حداقل کلسترول در روده کوچک شده و در نتیجه میزان کلسترول کاهش می‌یابد. از آنجایی که جذب این میزان فیتوسترول از مواد غذایی تازه و به طور مستقیم دشوار است، می‌توان از محصولاتی که حاوی این مواد هستند بهره برد. از جمله روغن سبزیجات (انواع سبک آن را انتخاب نمائید)، آب پرتقال و شیر بدون چربی. به برچسب این مواد غذایی کاملا دقت کنید زیرا مجموع کالری اغلب این محصولات بسیار بالا بوده و می‌تواند شما را از مسیر حفظ سلامت قلب منحرف کند.

دسته بندی ها: میوه ها

دیدگاه ها